Eerste maand is een feit - Reisverslag uit Mecidiyeköy, Turkije van Tina Kuijsten - WaarBenJij.nu Eerste maand is een feit - Reisverslag uit Mecidiyeköy, Turkije van Tina Kuijsten - WaarBenJij.nu

Eerste maand is een feit

Door: Tina

Blijf op de hoogte en volg Tina

04 Maart 2015 | Turkije, Mecidiyeköy

Merhaba!

Het is alweer een maand geleden dat ik vertrok vanuit het koude kikkerlandje, op weg naar de zon.. althans dat was de bedoeling. Met een gemiddelde temperatuur van 9 graden is het er hier in Istanbul niet beter op. Maar ach, die 9 graden zijn nog goed vertoeven. Denk je aan de sneeuw in Nederland te ontsnappen, komt er hier even een storm langs. 15 centimeter sneeuw had ik even niet zien aankomen..

Zo heb ik in deze eerste maand dingen gezien en gedaan, waarvan ik nooit had verwacht ze in Istanbul mee te maken. De sneeuw is natuurlijk één van die dingen. Van de andere hoogte- en ja ook 'diepte'punten ga ik jullie in dit verhaal laten meegenieten.

Jullie zijn natuurlijk allemaal erg benieuwd hoe het mij hier op school vergaat. Nou.. daar kan ik kort en krachtig over zijn: we hebben pas één week les gehad. De eerste week was een ingelaste 'vakantieweek', de tweede week kwamen de docenten gewoon niet opdagen (blijkbaar is dat normaal hier) en de derde week hadden we vanwege de heftige sneeuwstorm sneeuwvrij! Ik had nooit gedacht, ooit te kunnen zeggen: 'School? Nee joh, ik heb sneeuwvrij!'.
De lessen die we wel hebben gehad zijn wisselend. Sommige vakken zijn moeilijker dan verwacht en andere zijn weer leuker dan verwacht. Het Engels van de docenten is redelijk, al versta je soms iets net verkeerd vanwege het accent. De Turkse les is wel heftig. We krijgen vooral veel grammatica, waardoor we nog steeds geen zin uit kunnen spreken. Ach, de belangrijkste dingen kan ik zeggen: 2 bier, 1 wijn a.u.b.; mag ik de rekening; hallo; doei; en ik kan van 1 tot 10 tellen.

Helaas heb ik carnaval dit jaar moeten missen, maar ik wordt hier iedere dag geconfronteerd met 'het feest van het jaar'. De bussen zijn namelijk zo vol, dat je jezelf niet hoeft vast te houden. Helaas doen de chauffeurs hier alleen geen rondje bij de rotonde, dat is dan weer jammer.
Om onszelf toch in de carnavalssferen te krijgen, hadden we besloten om een carnavalsfeestje in ons huis te geven. Veel bier, foute muziek en natuurlijk verkleedkleren! We hadden al onze Erasmusvrienden uitgenodigd en onszelf omgetoverd tot schoonmaaksters. Wij hadden de grootste lol, terwijl onze vrienden uit o.a. Spanje, Duitsland en Frankrijk er geen hol van snapten. De kater de volgende dag deed ons beseffen dat het een goed geslaagd feestje was!
Na een feestje hoort een goede vette maaltijd. Pizza leek ons een goed idee. Aangezien voor de zoveelste keer de stroom was uitgevallen (wat hier regelmatig gebeurd) en dit keer zelfs in heel Mecidiyeköy (mijn woonplaats), konden we niet eens koken of boodschappen doen. De koelvitrines werden in alle straten leeg gehaald en de winkels werden gesloten. Pizza, mm.. dat wordt bellen. Maarja, leg maar eens in het Turks uit dat je twee pizza margaritha wilt. Geloof het of niet, maar het was me gelukt een bestelling te doen in het Turks en toen de man aan de deur stond, werd zelfs het juiste afgeleverd!

In deze maand werd ik niet alleen met carnaval geconfronteerd, maar ook met Renesse. Onze daken zitten namelijk vol met zeemeeuwen. Ik word iedere ochtend wakker als of ik op het strand lig, heerlijk!
Iets anders wat ik ontzettend leuk vind, is dat ze hier ook het begrip 'all you can eat sushi' kennen! Natuurlijk zijn we de sushi hier al gaan testen en het is super. Maar ja na al dat eten hier zal er ook gesport moeten worden. En ja hoor, in de shopping mall 10 minuten lopen vanaf ons huis, zit een sportschool met zwembad, sauna en groepslessen.. top! We namen een Turkse man mee die ons ging helpen met afdingen. We sloten een abonnement af en moesten een afspraak maken.. geen idee waarvoor. Paar dagen later hadden we de afspraak, en wat bleek? We hadden een personal trainster! We werden helemaal gecheckt en er werd een sportschema voor ons opgesteld. Nu moeten we iedere 6 weken onszelf weer laten checken en wordt ons schema veranderd haha, te gek!

Jullie begrijpen natuurlijk wel dat we de Turk die ons had geholpen bij de sportschool, een drankje aan moesten bieden. Onder het genot van een Turks theetje zaten we met hem te kletsen, toen we een schokkende ontdekking deden.. Je haalt hier met twee uur lessen je rijbewijs! Toen viel alles op zijn plaats. Vanaf dat moment begreep ik waarom ze hier als beesten auto rijden. Hij vertelde dat de buschauffeurs en taxichauffeurs iets meer lessen krijgen, maar lang niet genoeg om goed te kunnen rijden. Dusss... dat wordt heel veel reizen met de metro ;)
Ach.. Onze Turkse vrienden hebben sterke verhalen, maar onze Erasmusvrienden kunnen er ook wat van. Eén van onze Duitse vrienden gaat studeren in Amsterdam en wil heel graag met ons gaan stappen in Eindhoven. Wat denk je? Hij ziet ons op school en hij zegt: 'what the fuck, je kunt niet eens van Amsterdam naar Eindhoven vliegen!'. Ik kwam niet meer bij haha, hij dacht echt dat Nederland wel de moeite waard was om van de ene naar de andere kant te vliegen, pipo.

Maarrr het kan altijd nog gekker. Je kent het vast wel, een film waarbij een mooie vrouw een hondje gaat uitkiezen in de dierenwinkel. Dat is precies wat hier ook kan. Ze verkopen hier gewoon puppy's in de dierenwinkel! Moet niet gekker worden. Ik ga regelmatig kijken en steeds zijn er weer nieuwe puppy's, hopelijk zijn de vorige goed terechtgekomen denk ik dan..
Wie wel altijd goed terecht komen zijn wij. In welke kroeg of club we ook zijn, we krijgen het altijd voor elkaar om een aantal drankjes gratis te nuttigen. Eén avond hebben we zelfs heel de avond niets betaald.. Ik hoor jullie nu denken.. hoe dan? Jaa, goede vraag, geen idee, maar de avonden worden er alleen maar beter op zo haha!

Ik zie dat mijn verhaal alweer erg lang is.. degene die tot hier is gekomen met lezen verdient een applaus.

Morgen vertrek ik naar Cappadocia om eens even lekker de toerist uit te hangen. Een weekend cultuur snuiven, typisch Turkse dingen zien en natuurlijk feesten. Over die trip lezen jullie in mijn volgende verslag.

Heel veel liefs vanuit Istanbul
Hoşçakal !

  • 04 Maart 2015 - 19:06

    Anke:

    echt weer een super leuk verhaal met mooie foto's

  • 04 Maart 2015 - 20:17

    Jolanda:

    Hoi, goed te horen dat het goed ket je gaat! Kan niet wachten op nog meer verhalen!
    Gr jo en de mannen!

  • 05 Maart 2015 - 16:24

    Bep Clijsen:

    Hoy TIna leuk om je verhalen te lezen en een beetje op de hoogte te blijven.Hopelijk heb je een beetje carnaval op z'n nederlands kunnen vieren,heb je groepje van de spulse snorren zien spelen met carnaval in het centrum was erg leuk.Ook bianca had het erg naar haar zin.Maar ze missen jullie wel,nog heel veel plezier in Istanboel en tot horens .DOEI,DOEI.l

  • 05 Maart 2015 - 18:24

    Your Daddy:

    wederom geweldige ervaringen maar we doen ook Skypen (foutje face-timen, hahaha), dus ik al wat voor-info.
    Als we je nog maar terug kennen nu je aan het sporten bent. Goed bezig.
    Ondertussen gaan wij aan de slag voor carnaval volgend jaar en dan kun je weer echt carnavallen en niet zoals beschreven. Wel leuk dat je onze cultuur in Turkije over gaat brengen maar ze snappen het daar toch niet.
    Voor wat betreft het auto-rijden valt bij mij het kwartje. Als ze hier in het verkeer deelnemen dan denken ze gewoon dat ze in Turkije zijn.
    Gewoon je best blijven doen en punten scoren.
    Tot de volgende keer en natuurlijk een dikke

  • 06 Maart 2015 - 07:45

    Rina:

    Hoi Tina wat heb je er weer een mooi verhaal van gemaakt.
    Ik denk maar aan je toen je lekker bij ons op de cavel zat omdat je aan de overkant geen internet had.
    Zo te horen gaat het je heel goed af maar ik had ook niet anders van je verwacht.
    Wij genieten alweer van de Julianahoeve het virus is alweer toegeslagen.
    Veel leer en feest plezier daar voor ieder die je lief is en tot je volgende verslag maar weer.xxx

  • 06 Maart 2015 - 07:45

    Rina:

    Hoi Tina wat heb je er weer een mooi verhaal van gemaakt.
    Ik denk maar aan je toen je lekker bij ons op de cavel zat omdat je aan de overkant geen internet had.
    Zo te horen gaat het je heel goed af maar ik had ook niet anders van je verwacht.
    Wij genieten alweer van de Julianahoeve het virus is alweer toegeslagen.
    Veel leer en feest plezier daar voor ieder die je lief is en tot je volgende verslag maar weer.xxx

  • 09 Maart 2015 - 17:06

    Hannie Kuijsten:

    Hoi Tina,

    mooi verslag weer en fijn te horen dat je ook nog "vakantie" kunt vieren.
    Is maar goed ook,alleen studeren zou saai zijn.
    Je stelt het goed daar als ik het allemaal zo lees.
    We hoeven ons geen zorgen om je te maken en och
    de eerste maand zit er al op,die andere 5 zijn ook zo om.
    Groetjes en ik kijk uit naar je volgende verslag!!XXX

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Tina

Actief sinds 23 Jan. 2015
Verslag gelezen: 1229
Totaal aantal bezoekers 3704

Voorgaande reizen:

01 Januari 2015 - 30 Juni 2015

Minor in Istanbul

Landen bezocht: