Introductie week - Reisverslag uit Mecidiyeköy, Turkije van Tina Kuijsten - WaarBenJij.nu Introductie week - Reisverslag uit Mecidiyeköy, Turkije van Tina Kuijsten - WaarBenJij.nu

Introductie week

Door: Tina

Blijf op de hoogte en volg Tina

04 Februari 2015 | Turkije, Mecidiyeköy

Merhaba!

Het is alweer even geleden en ik kon jullie natuurlijk niet langer in spanning houden. Welk huis is het geworden?

Ik denk dat het voor de meeste van jullie geen shock is, als ik vertel dat huis nummer 2 het is geworden! Een top locatie, mooi huis en een lieve huisbaas.
Na het overhuizen, contract opstellen (wat je hier zelf moet maken..), boodschappen doen en EIN-DE-LIJK onze koffers uitpakken, konden we de buurt gaan verkennen.
Want hoe kunnen we maandag het beste naar school komen? Mm.. dat was nog niet zo gemakkelijk, aangezien niemand hier Engels verstaat, laat staan spreekt. Ik dacht meteen.. hoe ga ik hier in godsnaam mijn Engels opkrikken?
Uiteindelijk kwamen we erachter welke weg het meest praktisch zou moeten zijn (hier kom ik later op terug) en waren we klaar voor onze introductieweek!

Maandag gingen Kimberly, Jalisa (studiegenootje en tevens huisgenoot) en ik op weg naar school. We moesten er om 17.00 uur zijn voor een welkomstpakketje en een diner. We dachten, oke laten we om 3 uur vertrekken, tijd zat! Ja.. dat zou je denken, tijd zat.. na 1 uur wachten op een bus die niet kwam moesten we overstappen op plan B.
Helaas hadden we geen plan B, dus leek het ons verstandig om naar een informatiepunt te lopen. Thank God, ze konden daar Engels! Het enige wat minder was, was dat we van het kastje naar de muur werden gestuurd. Take that bus!, nooo take that one! Maybe you should take that one! ...Oke weer een uur later waren we geen steek verder.
Plan C.. een metrobus (een bus met zijn eigen rijbaan, waardoor je geen last hebt van het drukke verkeer). Top! Maar bij de metrobus aangekomen wisten we niet welke richting we op zouden moeten. Ondertussen was het al 18.30 uur en leek het ons een beter plan om het morgen weer te proberen.

Dinsdag 08.00 uur.

Poging 2! 'Wij' zouden 'wij' niet zijn als alles in 1x goed zou gaan. Dus wat deden we? We namen de goede metrobus, maar de verkeerde kant op. Gelukkig kwamen we daar al vrij snel achter en was het ons gelukt om om 09.02 uur op school te zijn, 2 minuten te laat, maar ach het was nog geen Brabants kwartiertje!
We zagen alle erasmusstudenten voor het eerst en dat was super..not, iedereen was chagrijnig en wij hadden de grootste lol. Ik dacht.. als ik hier een half jaar mee moet omgaan.. pff dan krijgen ze het nog zwaar, aangezien ik altijd lach. Maar dit bleek allemaal mee te vallen! Het was een leuke kennismaking, we kregen ontbijt, lunch en een hoop informatie.

Woensdag 08.30 uur.

Op naar school! We moesten er om 10.00 uur zijn voor onze eerste Turkse les! Dat bleek lastiger dan gedacht, maar ik kan nu in ieder geval wel een biertje of wijntje aan de bar bestellen :)

Donderdag 09.00 uur.

Ons derde dagje school begonnen we met een workshop 'culture and Istanbul'. Mijn god.. slaapverwekkend. Soort geschiedenis les, en laat ik dat vak nou net als eerst hebben laten vallen omdat ik het zo interessant vond.
Ach ja, daarna lekker lunchen en op naar Miniaturk (het madurodam van Istanbul). Super leuk! Ik heb heel Istanbul in 3 uur gezien en heb lekker kunnen socializen met mijn nieuwe erasmusmaatjes :)
En ja, jullie kennen het wel, de klederdracht foto's in Volendam.. nou dat kennen ze hier in Istanbul ook hoor! Dat konden we natuurlijk niet skippen!
Hoppaaa meteen helemaal ingeburgerd!

Na de foto sessie gingen we ons klaarmaken voor ons aller eerste feestje! Iedereen was super enthousiast, want ja, zou het stappen in Istanbul net zo goed zijn als in Nederland? Ik kan jullie zeggen, ja dat is het!
Super leuk feest, leuke mensen en ze hebben echt super vette clubs.
Er zijn grote clubs, kleine clubs, maar ook clubs in een steegje of op een dak in de buitenlucht, waardoor je onder de maan staat te dansen met een prachtig uitzicht. Echt te gek!

Vrijdag

Een old city tour! Bad timing na een avondje doorzakken, maar echt heel veel gezien. Echt alle high lights, o.a.: Het blauwe moskee, de grand bazaar en een aantal moskeeën van de binnenkant (zonder schoenen en met een hoofddoek natuurlijk).
's avonds na het eten van rice and beans gingen we naar een afgelegen straatje om sisha te gaan roken (waterpijp). We gingen een klein deurtje binnen en kwamen in een mega grote tent terecht. We gingen helemaal naar boven en daar was een uitzicht.. wooo daar zeg je 'u' tegen.
Bij het prachtig uitzicht, onder het genot van een Turks theetje aan de waterpijp, kan niet beter.

Zaterdag

Weekend! Of ja.. eigenlijk vakantie! We kregen namelijk te horen dat de eerste schoolweek eigenlijk een tussenweek is, dus geen onderwijs. Dat betekend, tijd voor een feestje!
Gelukkig dacht iedereen daar zo over, dus besloten we bij iemand in te gaan drinken met alle erasmusstudenten zodat we elkaar wat beter zouden leren kennen. Dat bleek een topplan.

De indrinkfeestjes zijn tot nu toe zooo gezellig! We zien veel verschillende plaatsen en leren elkaar goed kennen. We hebben nu al 4 feesten gehad, we zijn vandaag gaan bowlen, we gaan samen shoppen en zijn samen naar het Aziatische deel geweest waar we over een bazaar hebben gelopen en een 70 cm dürüm döner ophebben. Het is hier echt geweldig!

De mensen zijn super aardig, niet alleen de erasmusstudenten zijn kei gezellig (op zijn Brabants gezegd) maar ook de Turkse mensen zijn erg gastvrij en hebben alle tijd van de wereld.

Ik heb jullie nog zoveel te vertellen, maar dat bewaar ik weer voor in een volgend verhaal. We hebben nog van alles gepland voor deze week zoals:
- Wenkbrauwen laten epileren (daar zijn ze hier echt master in)
- Naar Cevahir shoppingmall (grootste van Europa.. bij ons om de hoek!)
- Naar een Hammam

Voordat ik stop wil ik jullie nog van een paar weetjes over Istanbul laten meegenieten.
- Wisten jullie dat het in Istanbul normaal is om midden op een snelweg spullen te gaan staan verkopen?
- Dat het eten in een supermarkt veel duurder is dan gewoon iedere avond uiteten in één van de vele kleine straattentjes?
- Het drankspel, Never Ever echt heel leuk is om elkaar beter te leren kennen?
- Ik nu met een Koran naast mijn bed slaap?
- Fransen echt niet te verstaan zijn als ze een poging doen om Engels te praten?
- Ik mijn eerste was gedraaid heb en alles er hetzelfde uit is gekomen, als hoe ik het erin heb gedaan?
- Ik de waskoningin ben in huis (ja mam, echt waar)
- Ik nu officieel werk bij 'The best party life' als promotor.
- Ik nu echt ga stoppen omdat het al 23.55 uur is en ik al twee uur aan het typen ben.

Slaap lekker!






  • 05 Februari 2015 - 08:05

    Rina:

    Hoi Tina en vriendinnen.

    Het gaat jullie goed af daar he klinkt allemaal goed.
    Leuke foto's ook zo te zien en te lezen is het geen straf om daar te zijn.
    Blijf jullie volgen hoor.
    Wij hebben hier weer een pakje sneeuw das ook genieten.
    Tot je volgende verhaal maar weer.xxx

    Liefs Rina.

  • 05 Februari 2015 - 08:55

    Peta Vera:

    Hoi Tina,

    Wat is het leven toch mooi en wat versta jij de kunst om ervan te genieten goed!
    Geweldig om op deze manier je studiepunten te halen en een andere cultuur te leren kennen.
    Nog heel veel plezier daar!
    Liefs Peta

  • 05 Februari 2015 - 15:09

    Anke Kuijsten:

    Wat een leuk verhaal weer. Super leuk. En dat jij de wasvrouw bent geworden is fijn om te horen voor als je weer terug bent, hahaha

    Kus

  • 05 Februari 2015 - 18:40

    Gust:

    Ik lees het allemaal wel, je redt jezelf wel daar. Hartstikke gezellig natuurlijk maar (realistisch zoals ik ben) de "vakantie"tijd zal snel over zijn, want dan komt de studie-tijd eraan.
    Met andere woorden: stilte voor de storm. Dit is waarschijnlijk de Turkse manier om iedereen eerst een vakantie-gevoel te geven om vervolgens lekker volgens de regels (streng) op te treden, maar dan maak je dat ook weer mee.
    Geniet ervan, neem tijdig je rustmomenten en straks ken/kun jij Turks dus kun je ons helpen met vertalen. Jou maken ze straks niks meer wijs, lijkt me trouwens ook wel interessant als ze denken dat ze iemand niet kunnen verstaan maar vervolgens ineens in hun moedertaal antwoord krijgen. Succes en groetjes en natuurlijk een dikke

  • 06 Februari 2015 - 15:57

    Tante Hannie:

    Hoi Tina (en vriendinnen),

    fijn dat jullie het zo gezellig hebben.
    De foto's zijn ook superleuk!!!
    Mooi dat we zo op de hoogte gehouden worden hoe het met je gaat!
    Je hebt daar weinig of geen moeite,het gaat je goed af.
    Volhouden en heel veel suc6 met studeren (ook heel belangrijk)
    Geniet er op tijd van!!
    Groetjes en ben nu al benieuwd naar je volgende verslag.

    Tante Hannie

  • 09 Februari 2015 - 13:16

    Onbasi:

    Hé Tina..

    ik heb van je moeder begrepen dat er weer wat nieuws was.
    Met een glimlach heb ik je verhaal gelezen. Echt top! Leuk zeg...

    Maar euhhh... het is dus niet echt een goed idee geweest om die wasmachine voor je te vertalen. Nu ben jij de kenner natuurlijk!! hahaha

    Maar ik wens je nog heel veel plezier in dat grooooote metropool.

    Groetjes,
    Onbasi

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Tina

Actief sinds 23 Jan. 2015
Verslag gelezen: 219
Totaal aantal bezoekers 3706

Voorgaande reizen:

01 Januari 2015 - 30 Juni 2015

Minor in Istanbul

Landen bezocht: